Allergenenwetgeving horeca

Voedselallergie is een toenemend gezondheidsprobleem. Er zijn steeds meer gasten en consumenten met specifieke dieetbeperkingen. Daarnaast is er nieuwe wetgeving waardoor het verplicht is geworden om allergeneninformatie te geven.

Welke informatie moet gegeven worden?

Krijtbord van Kamer26

Het gaat uitsluitend om informatie over de gebruikte allergene ingrediënten. Dit zijn veertien stoffen die in de wet zijn vastgelegd. Van elk product moet aangegeven worden of één van deze veertien allergenen gebruikt is bij de bereiding van het product. Het gaat dus om ingrediënten of stoffen die in componenten gebruikt zijn.
Niet verplicht is:

  • Voedingswaardeinformatie*
  • Volledige lijst van ingrediënten*
  • Allergeenvrije producten aanbieden
  • Voorkomen of vermelden van kruisbesmetting met sporen van allergenen. De wet gaat niet over allergenen die per ongeluk via lepels of snijplanken in een gerecht zijn gekomen. Uiteraard is dit wel van belang voor de allergische gast. Het voorkomen van de aanwezigheid van sporen van bepaalde allergenen is belangrijk, maar alleen nodig op aanvraag van de gast.

* ondanks dat regelmatig december 2016 genoemd wordt als datum dat dit verplicht gesteld gaat worden voor onverpakte producten, is dit NIET juist. 

Hoe moeten allergenen vermeld worden?

De informatie mag op allerlei verschillende manieren gegeven worden. De allergeneninformatie van de producten en gerechten zal op voorhand uitgezocht moeten zijn, zodat bij een vraag van een gast of consument deze informatie snel beschikbaar is.

Schriftelijk

Bij schriftelijke informatie kunt u denken aan de menukaart, schap- of counterbordjes, informatiezuilen (digitaal) of een klapper met informatie. Voor producten die in een winkel verpakt en verkocht worden kan ook een etiket gebruikt worden. De NVWA heeft een beslisboom opgesteld om te bepalen of een etiket met volledige informatie nodig is (voorverpakt product) en wanneer alleen allergeneninformatie vermeld hoeft te worden (niet-voorverpakt).

Mondeling

Wanneer u de informatie mondeling geeft, moet u aangeven dat u beschikt over allergeneninformatie door dit op de menukaart of een bord aan te geven. Een bedrijf dat kiest voor mondelinge communicatie moet de inhoud en betrouwbaarheid kunnen borgen. Dit kan o.a. door het volgen van een NVWA ondersteunde cursus

Uitzondering (alleen in Nederland)

De Nederlandse overheid heeft beleidsafspraken gemaakt waardoor sommige bedrijven geen allergeneninformatie hoeven te geven. Dit is uitdrukkelijk bedoeld als uitzondering en niet als manier om onder de wetgeving uit te komen. Het is echter niet geheel duidelijk wanneer bedrijven precies van deze regel gebruik mogen maken.

Tips en stappenplan

Het geven van allergeneninformatie hoeft niet moeilijk te zijn, maar vraagt wel aandacht en betrokkenheid. Mensen met een voedselallergie zijn erg merktrouw. Op een goede manier omgaan met voedselallergie, én een stapje verder gaan dan wat de wetgeving vraagt, is juist een kans! Allergenen Consultancy heeft een stappenplan opgesteld waarbij stap 1 tot en met 3 nodig zijn om aan de allergenenwet te voldoen. Stap 4, 5 en 6 zijn nodig om veilige producten te bieden.

Stappenplan:

  1. Grondstofinformatie
    Wat zit in de ingrediënten? Kijk op de verpakking, raadpleeg de leverancier of databanken op internet. Houd deze info up to date.
  2. Denk na over recepturen
    Leg de (toegestane) ingredienten vast. “Freestyle” bereiden kan ook maar vergt meer administratie om de gebruikte ingrediënten bij te houden en elke bereiding te ‘vertalen’ naar een allergenensamenvatting.
  3. Communiceer
    Bedenk hoe je de gast gaat informeren: schriftelijk of mondeling.
  4. Voorkom verwisseling
    Door simpelweg een verkeerd ingredient te gebruiken of het presenteren van een ander product aan de gast, kan de allergeneninformatie afwijken. Denk na over de interne aanduiding van de voorraad en communicatie tussen keuken en bediening. 
  5. Training
    Zorg dat personeel basiskennis heeft over voedselallergie. Maak afspraken over de te volgen werkwijze als iemand een allergie meldt. 
  6. Voorkom kruisbesmetting
    Bereid een product, wanneer nodig voor een gast of klant met een ernstige allergie, apart met schone apparatuur en handen. Verwijder nooit een allergeen ingrediënt van een al gereed product.

Tips:

  • Volg onze cursus vol praktische informatie en inspiratie. Deze cursus wordt ondersteund door de NVWA. 
  • Geen tijd voor een klassikale training? Volg dan onze allergenen e-learning.
  • Download gratis onze handige registratielijst allergenen om een allergenensamenvatting op te stellen.
  • Gebruik onze iconen voor communicatie met de gast.

Interview Marjan van Ravenhorst voor Omroep Gelderland met Edwin Muns over de allergenenwetgeving.

Lees meer Contact opnemen

Nieuwsberichten