Nieuwsitem van 11-12-2009

GPI wordt PS in Foodservice

Grootverbruik Product Informatie (GPI) gaat verder als PS in foodservice en werkt met ingang van 2010 met een geheel nieuwe database.
GPI is de voedingsmiddelendatabank voor productinhoudelijke informatie in de buitenshuismarkt ook wel Foodservicemarkt genoemd. GPI verzamelt voedingsmiddelengegevens per product zoals ingrediënten, allergenen, voedingswaarde gegevens, maar ook de bereidingswijze, dosering, microbiologische waarden, bewaarcondities etc. van de leidende producenten binnen de branche. Deze informatie wordt door de deskundigen van GPI gecontroleerd en vervolgens gebruikt door voedingsprofessionals uit onder andere ziekenhuizen, instellingen cateraars en horecaondernemingen. Zij hebben steeds meer behoefte aan deze uitgebreide productinhoudelijke informatie.
Belangrijke verbeteringen betreffen zowel de inhoud, als de vorm en de manier waarop deze worden gepresenteerd aan afnemers en fabrikanten.
GPI, dat eerst onderdeel was van het Foodservice Instituut Nederland, is sinds 1 oktober een zelfstandig bedrijf onder de holding Food & Beverage Consultants Europe. Daarmee is het een dochter van Foodstep, Foodservice Network en Shoot my food. De naam is veranderd in PS in foodservice. PS staat daarbij voor productspecificaties.

Interface
De plannen voor de toekomst zijn ambitieus. “Belangrijk actiepunt is dat leveranciers de specificaties van producten en verpakkingen voortaan ook met behulp van een interface automatisch kunnen invoeren”, aldus directeur Nicole Kleuskens in het vakblad VMT. Op dit moment vullen ruim 100 fabrikanten de database met de specificaties van in totaal zo’n 9.000 producten. “We streven naar een veelvoud daarvan”, aldus Kleuskens.

ALBA/LeDa
De Levensmiddelendatabank is bedoeld voor consumentenproducten. Op dit moment is informatie opgenomen over allergenen, maar wordt later uitgebreid met andere productinformatie en voedingswaarde.

Lees meer Contact opnemen