Nieuwsitem van 07-09-2014

KLM aansprakelijk voor allergische reactie van een passagier?

Tijdens een internationale vlucht met KLM raakte een man uit Noorwegen als gevolg van een allergische reactie in een anafylactische shock. De man heeft een noten- en schaaldierenallergie en had het personeel hier voorafgaand aan de vlucht over geinformeerd. Toch ging het mis na het eten van zijn couscous maaltijd.

De passagier ondernam juridische stappen tegenover KLM en diende een schadeclaim in. Hij verweet KLM dat het cabinepersoneel alerter had moeten zijn op de aanwezigheid van sporen van noten en schaaldieren in de maaltijd.

De rechter besliste anders. KLM heeft de ingrediëntenlijst van het couscousgerecht overgelegd en hierop staan geen noten en/of schaaldieren vermeld. Dat het gerecht desondanks sporen van dergelijke producten bevatte, is niet bewezen. De passagier was volgens het oordeel van de rechter niet specifiek genoeg geweest over zijn allergie. De passagier had duidelijker moeten vertellen dat hij ook allergisch is voor sporen van noten en schaaldieren. KLM werd vrijgesproken.

Bron

Lees meer Contact opnemen