Allergenenwetgeving horeca

Voedselallergie is een toenemend gezondheidsprobleem. Er zijn steeds meer gasten en consumenten met specifieke dieetbeperkingen. Daarnaast is er nieuwe wetgeving waardoor het verplicht is geworden om allergeneninformatie te geven.

Welke informatie moet gegeven worden?

Het gaat uitsluitend om informatie over de gebruikte allergene ingrediënten. Dit zijn veertien stoffen die in de wet zijn vastgelegd. Van elk product moet aangegeven worden of één van deze veertien allergenen gebruikt is bij de bereiding van het product. Het gaat dus om ingrediënten of stoffen die in componenten gebruikt zijn.
Niet verplicht is:

  • Voedingswaardeinformatie*
  • Volledige lijst van ingrediënten*
  • Allergeenvrije producten aanbieden
  • Vermelding van kruisbesmetting met allergenen (kan bevatten). De wet gaat niet over allergenen die per ongeluk via lepels of snijplanken in een gerecht zijn gekomen. Uiteraard is dit wel van belang voor de allergische consument. Ga bijvoorbeeld in een gesprek met de gast of klant na of kruisbesmetting een risico kan zijn. Niet iedere allergische persoon is even gevoelig. 
     

Krijtbord van Kamer26

Hoe moeten allergenen vermeld worden?

De informatie mag op allerlei verschillende manieren gegeven worden. De allergeneninformatie van de producten en gerechten zal vooraf uitgezocht moeten zijn, zodat bij een vraag van een gast of consument deze informatie snel beschikbaar is.

Schriftelijk

Denk hierbij aan de menukaart, schap- of counterbordjes, informatiezuilen (digitaal) of een klapper met informatie. Voor producten die in een winkel verpakt en verkocht worden kan ook een etiket gebruikt worden. De NVWA heeft een beslisboom opgesteld om te bepalen of een etiket met volledige informatie nodig is (voorverpakt product) en wanneer alleen allergeneninformatie vermeld hoeft te worden (niet-voorverpakt).

Mondeling

Wanneer de informatie mondeling wordt doorgegeven, moet de allergeneninformatie op de menukaart of een bord aangegeven worden. Een bedrijf dat kiest voor mondelinge communicatie moet de inhoud en betrouwbaarheid kunnen borgen. Dit kan o.a. door het volgen van een cursus

Tips en stappenplan

Downloadstappenplan allergenenwet

Het geven van allergeneninformatie hoeft niet moeilijk te zijn, maar vraagt wel aandacht en betrokkenheid. Mensen met een voedselallergie zijn erg merktrouw. Op een goede manier omgaan met voedselallergie, én een stapje verder gaan dan wat de wetgeving vraagt, is juist een kans! Allergenen Consultancy heeft een stappenplan opgesteld waarbij stap 1 tot en met 3 nodig zijn om aan de allergenenwet te voldoen. Stap 4, 5 en 6 zijn nodig om veilige producten te bieden.

Stappenplan:

  1. Grondstofinformatie
    Wat zit in de ingrediënten? Kijk op de verpakking, raadpleeg de leverancier of databanken op internet. Houd deze info up-to-date.
  2. Denk na over recepturen
    Leg de (toegestane) ingrediënten vast. “Freestyle” bereiden kan ook maar vergt meer administratie om de gebruikte ingrediënten bij te houden en elke bereiding te ‘vertalen’ naar een allergenensamenvatting.
  3. Communiceer
    Bedenk hoe gasten te informeren: schriftelijk of mondeling.
  4. Voorkom verwisseling
    Door simpelweg een verkeerd ingrediënt te gebruiken of het presenteren van een ander product aan de gast, kan de allergeneninformatie afwijken. Denk na over de interne aanduiding van producten en communicatie tussen keuken en bediening. 
  5. Training
    Zorg dat personeel basiskennis heeft over voedselallergie. Maak afspraken over de te volgen werkwijze als iemand een allergie meldt. 
  6. Voorkom kruisbesmetting
    Bereid een product, wanneer nodig voor een gast of klant met een ernstige allergie, apart met schone apparatuur en handen. Verwijder nooit een allergeen ingrediënt van een al gereed product.

Tips:

  • Volg onze cursus vol praktische informatie en inspiratie.  
  • Geen tijd voor een klassikale training? Volg dan onze allergenen e-learning.
  • Download gratis onze handige registratielijst allergenen om een allergenensamenvatting op te stellen.
  • Gebruik onze iconen voor communicatie met de gast.

Interview Marjan van Ravenhorst voor Omroep Gelderland met Edwin Muns over de allergenenwetgeving.

Lees meer Contact opnemen